„Kombajn chcem jedine červený. Kvalita zrna je pre mňa kľúčový parameter.“

Pri výbere nového kombajnu hľadal pán Krupička po celom svete objektívne referencie s dôrazom na kvalitu zrna. Nakoniec sa rozhodol pre kombajny Axial-Flow ® a svoje rozhodnutie neľutuje.
Novodobá história SALIMA družstva Velim patrí do roku 1993, kedy sa v rámci reštitúcie začalo bývalé družstvo rozpadať na malé časti. „V mojich očiach bola hrozná škoda, že sa veľký fungujúci podnik drobí medzi malých podnikateľov a deti sedliakov, ktoré už veľakrát o poľnohospodárstve ani nemali záujem. Preto som chcel družstvo zachrániť a založiť akciovú spoločnosť alebo s.r.o. Vtedy mi veľa miestnych povedalo, že mi svoje podiely prenechajú, ale len v prípade, že znova založím družstvo. Boli naň zvyknutí a hlavne vedeli, že družstvo toho pre obec v minulosti veľa urobilo. A tak sme v porevolučných časoch urobili politicky veľmi nepopulárny krok a znovu sme založili družstvo,“ spomína na zložité začiatky predseda družstva pán Ing. Zdenek Krupička.

Od chovu ošípaných a hovädzieho dobytka museli z ekonomických dôvodov postupne upustiť a v súčasnej dobe je hlavnou činnosťou družstva Velim rastlinná výroba. Na 720 ha pestujú klasické plodiny ako je pšenica ozimná, jačmeň jarný, repka alebo kukurica na zrno. Ich pestrému osevnému plánu vyhovujú červené kombajny Axial-Flow®, pri ktorých nie je prechod z plodiny na plodinu nijako zložitou záležitosťou. Jednoduchosť kombajnov, ale nehrala pri výbere stroja hlavnú úlohu.
„Hlavnou prioritou pre mňa vždy bola kvalita zberaného zrna. Keď som v roku 1996 kúpil prvý vytriasadlový kombajn so šesťmetrovou lištou, mal som s poškodeným zrnom celkom problémy. Keď následne prišiel čas na nákup novej zberovej techniky, vyberal som medzi štyrmi značkami - John Deere, New Holland, Claas a CASE IH. Žiadna iná značka nepripadala do úvahy.

Po celom svete som vtedy zháňal objektívne referencie a zameriaval som sa predovšetkým na kvalitu zrna a minimálne straty. Nakoniec som v Litve zohnal kvalitné informácie s rozborom zozbieraného zrna, v ktorom boli práve tieto 4 značky zastúpené. A na základe týchto detailných rozborov som sa rozhodol pre kombajn CASE IH. Podľa mňa nič lepšie neexistuje.“
Ing. Zdenek Krupička, predseda SALIMA družstva Velim
Prvý kombajn červenej farby, ktorý vo Velime slúžil, bol Axial-Flow® 8120 s jedným z prvých MacDon líšt v Českej republike. Osvedčil sa a splnil všetko, čo od neho pán Krupička očakával. Nie je teda divu, že pri obnove vozového parku siahol opäť po červenom kombajne: „Som síce John Deerák, ale čo sa týka kombajnov, tak ten chcem jedine červený. Kvalita zrna je pre mňa kľúčový parameter. Zároveň všetko zrno chcem dostať pod strechu a nechcem ho nechať ležať niekde na poli.“
 
V súčasnosti má SALIMA družstvo Velim dokonca dva kombajny CASE IH s axiálnym výmlatom, 9250 a 7250,  ktoré dodával autorizovaný dealer techniky CASE IH firma AGRISYSTEM. Menší Axial-Flow® 7250 má variabilný pohon vkladania, vďaka ktorému si môže obsluha meniť otáčky plynulého vkladania a žacieho adaptéra. Túto funkciu využívajú predovšetkým pri zbere kukurice. Podľa predsedu družstva materiál prechádza kombajnom plynulejšie, zrno je zozbierané s minimálnym poškodením a vyčistené podľa nastavenia.

Pri oboch strojoch majú vo Velime opäť aj lišty MacDon, ktoré sa osvedčili pri zbere poľahlých a nízkych porastov. „S MacDonom nemám strach, že necháme niečo ležať na poli. MacDon skutočne krásne kopíruje a nemá problém zobrať ani veľmi nízky porast. Žiadna hydraulika alebo elektronika sa v tomto nemôže rovnať mechanickej kopírovaniu. Má minimálne straty a výborný je aj plynulý tok hmoty, vďaka ktorému má kombajn minimálnu spotrebu a neupcháva sa,“ chváli pán Krupička výber líšt MacDon.
Oba kombajny Axial-Flow® majú zabudovaný drvič X-tra. Väčšinu slamy vo Velime drví a sú spokojní s veľmi jemne narezanou a rovnomerne rozhodenou slamou, v celej šírke záberu žacieho adaptéra. Na časti svojich pozemkov slamu v družstve tiež riadkujú a následne odvážajú a miešajú s organickým hnojivom: „Vyhovuje mi, že slama je najemno nadrvená, dobre sa s ňou manipuluje a pri zvážení sa jej do vozidla vlezie oveľa viac.“