Nová generácia vlajkovej lode STEYR Terrus CVT

Vlajková loď prichádza s novou úrovňou konektivity, ovládaním a zdieľaním dát. Hlavnou novinkou je nové zázemie pre vodičov.
Vlajková loď značky STEYR mala svoju premiéru v roku 2015. A teraz prichádza ďalšia generácia, ktorá prináša novú úroveň konektivity, ovládania a zdieľania dát. Modely tohto radu sa ponúkajú v prevedení 6250, 6270 a najsilnejší 6300, ktorý patrí k najobľúbenejšiemu variantu. Hlavnou novinkou je nové zázemie pre vodiča a lakťová opierka Multicontroller III s dotykovým monitorom Infomat 1200.
Filozofia modelu spočíva v optimálnom rázvore náprav, ktorý činí 2 995 mm a zaisťuje ideálne rozloženie a výborné ťahové vlastnosti traktora. Ďalej potom spočíva v pohotovostnej hmotnosti okolo 11 500 kg, silnom motore s výkonom až 313 koní, osvedčenom prevodovom ústrojenstve CVT so štyrmi mechanickými rozsahmi alebo v možnosti vysokých zadných pneumatík s výškou 215 cm, ktoré sú schopné preniesť požadovaný výkon na pôdu. Veľkým benefitom, ktorým sa dá traktor vybaviť, je dvojrýchlostný vývodový hriadeľ pre ďalšiu úsporu paliva pri menej náročných aplikáciách.

Základom je jednoduchosť

Hnací agregát má osvedčenú konštrukciu so štvorventilovou technikou, krížovou hlavou valcov a s objemom 6,7 litra, ktorý výrobca ladí v troch výkonoch s maximálnym krútiacim momentom až 1 282 Nm. O plnenie valcov sa stará elektronicky riadené variabilné turbodúchadlo eVGT pre maximálnu pružnosť a minimálnu spotrebu paliva. Riešenie emisií spočíva v technológii Hi-eSCR2, ktorá efektívne rieši emisné limity Stage V bez použitia EGR ventilu. Systém sa skladá z výfukovej klapky, ktorá slúži na rýchly ohrev systému a tiež ako motorová brzda. Ďalej potom z diesel-oxidačného katalyzátora, SCR a SCRof katalyzátora a CUC katalyzátora na likvidáciu zápachu amoniaku. Systém nepoužíva klasický filter pevných častíc, ktorý sa čistí pomocou navýšenia dávky paliva. Ale iba nastavenie výfukovej klapky a navýšenie rýchlosti prúdenia výfukových plynov, tzn. vyfúkanie katalyzátora SCR. K navýšeniu došlo v oblasti intervalu výmeny oleja v podobe 750 hodín. Doplnkovou výbavou motora môže byť motorová brzda, reverzný ventilátor s premenlivým natáčaním lopatiek, alternátor s výkonom 250 A.
 
Špičkové prevodové ústrojenstvo CVT so štyrmi mechanickými prevodmi pre maximálnu účinnosť v ťahu. Prevodové ústrojenstvo dostáva pokyn od obsluhy iba na základe šiestich (3 vpred/3 vzad) tempomatov rýchlosti a následne pomocou plynového pedála alebo multifunkčnej páky tretej generácie (Multicontroller III), ktorá združuje všetky dôležité funkcie a dovoľuje neobmedzené konfigurácie voľných tlačidiel. Plynulé prevodové ústrojenstvo ponúka skvelý prenos pre každú aplikáciu od poľných prác, cez krmovinárske aplikácie alebo až po transportné práce. Systém S-Tronic potom prispieva k aktívnej úspore paliva pomocou aktívnej práce motora a prevodovky. Zaisťuje vždy optimálne otáčky motora, a tým najnižšiu spotrebu paliva. Novinkou sú znížené otáčky motora pri pojazdovej rýchlosti 43 km/h pri 1300 min-1 a pri 56 km/h iba 1 600 min-1. Individuálne nastavenie pre každého vodiča je teraz samozrejmosťou pre každé plynulé prevodové ústrojenstvo CVT. Umožňuje nastavenie akcelerácie/decelerácie, agresivity reverzácie, funkcie rýchleho zastavenia, intenzity reakcie na plynový pedál alebo Multicontroller III.

Sila nielen na kapote

Modelový rad TERRUS CVT ponúka hydraulický systém s výkonom 220 l/min a je možné prepojiť až s 8 vonkajšími hydraulickými okruhmi plus so systémom PowerBeyond, ktorý môže napájať výkonné hydromotory pre prípojné zariadenia. Novinkou sú zadné vonkajšie hydraulické rýchlospojky, ktoré majú mechanické páčky na odtlakovanie bez nutnosti plávajúcej polohy hydraulického okruhu. Zdvíhacia kapacita zadného trojbodového závesu bola navýšená na 12 032 kg, predný trojbodový záves má zdvíhaciu silu 5 821 kg. Predný trojbodový záves môže byť doplnený predným dvojrýchlostným PTO (1000/1000 ECO) pre ideálne pracovné otáčky motora, a aj dvoma hydraulickými vývodmi na pripojenie príslušenstva.
Zadný PTO disponuje štyrmi rýchlosťami, ktoré sa novo prepínajú iba cez Infomat 1200. Nastavenie predného a zadného trojbodového závesu, ako napríklad horná poloha, rýchlosť spúšťania a ďalšie, je možné taktiež nastavovať pomocou dotykového displeja. Ďalšou pokročilou funkciou je aj možnosť automatického zamykania riaditeľných náprav u návesov, kedy je možné nastaviť rýchlosť, nad ktorou je možné zámok aktivovať.

Technologická špička

Největší pozornost konstruktérů si zasloužila kabina, která byla celkově zvětšena o 11 % a nabízí prvky z automobilového světa, jako je například senzor kvality vzduchu nebo senzor pro automatické spuštění potkávacích světel. Další předností je velké množství úložných prvků, včetně prostorné chladničky, která pojme 2 x 2,5 litru nápoje a bohatou svačinu na celý den. Nechybí i celá řada napájecích zásuvek USB nebo i na 220 V a další konektivita ISO. Rozmanitost nabízí i body pro uchycení mobilu, tabletů nebo dalších externích monitorů, buď na „T“ drážce v horní části kabiny nebo pak na hliníkové konzoli u okna.

Najväčšiu pozornosť konštruktérov si zaslúžila kabína, ktorá bola celkovo zväčšená o 11% a ponúka prvky z automobilového sveta, ako je napríklad senzor kvality vzduchu alebo senzor na automatické spustenie stretávacích svetiel. Ďalšou prednosťou je veľké množstvo úložných prvkov, vrátane priestrannej chladničky, ktorá pojme 2 x 2,5 litra nápoja a bohatú desiatu na celý deň. Nechýba aj celý rad napájacích zásuviek USB alebo aj na 220 V a ďalšia konektivita ISO. Rozmanitosť ponúka aj body na uchytenie mobilu, tabletov alebo ďalších externých monitorov, buď na „T“ drážke v hornej časti kabíny alebo potom na hliníkovej konzole pri okne.
Stále ale platí, že značka STEYR se snaží používat pro práci pouze jeden monitor pro vše pro maximální jednoduchost i ve spojením s ISOBUS III. Technické parametry jsou nově zobrazovány na barevném displeji na sloupku A. K malým ale důležitým změnám, patří dole umístněný stěrač pro vyšší stírací plochu, otevírací střešní okno, kožený volant s kobercem na podlahu nebo originální SOUND SYSTEM s integrovaným SUBWOFEREM. DAB rádio je propojeno pomocí linky CANBUS s monitorem Infomat 1200 pro plné ovládání a nastavení všech funkcí včetně ekvalizéru.

Stále ale platí, že značka STEYR sa snaží používať na prácu iba jeden monitor pre všetko pre maximálnu jednoduchosť aj v spojení s ISOBUS III. Technické parametre sú novo zobrazované na farebnom displeji na stĺpiku A. K malým ale dôležitým zmenám patrí dole umiestnený stierač pre vyššiu stieraciu plochu, otváracie strešné okno, kožený volant s kobercom na podlahu alebo originálny SOUND SYSTEM s integrovaným SUBWOFEROM. DAB rádio je prepojené pomocou linky CANBUS s monitorom Infomat 1200 pre plné ovládanie a nastavenie všetkých funkcií vrátane ekvalizéra.
Aj krátke zoznámenie stačí na porozumenie ovládacích prvkov. Základom je už spomínaný Multicontroller III, ktorý ponúka okrem štandardných funkcií aj ďalšie novinky, ako je ovládanie a konfigurácia viacerých hydraulických vonkajších okruhov, separátne ovládanie úvraťového manažmentu a navigačného systému a ďalších štyroch konfigurovateľných tlačidiel pre rôzne použitie. A to naozaj „rôzne“, vrátane možnosti nastavenia hlasitosti rádia, alebo regulácie teploty v kabíne. Ďalším centrálnym prvkom je enkóder pre rýchlu ponuku, osvetlenie, hydrauliku, kúrenie/ventiláciu, pracovné osvetlenie, trojbodové závesy a ďalšie.
O osvetlenie traktorov sa stará LED technológia, ktorá zaobstaráva aj stretávacie alebo diaľkové svetlá, vrátane alternatívnych svetiel a denného svietenia. Pracovné osvetlenie bolo ďalej posilnené na 24 LED svetiel s výkonom 2 000 lm a boli pridané zadné pracovné svetlá na blatníkoch s výkonom 5 920 lm. Všetky nastavenia pracovných svetiel prebieha pomocou dotykového monitora Infomat 1200.
Ďalšie novinky sa odohrávajú hlavne v oblasti zdieľania dát, telematiky, zrkadlenia obrazovky alebo novej generácie antény S-TECH A1000, ktorá umožňuje jednoduché pripojenie do RTK siete. Traktor je možné na diaľku sledovať pomocou mobilnej aplikácie S-FLEET s možnosťou čítania reálnych dát prevádzky vrátane aktuálnej spotreby, zaťaženia traktora, obrobenej plochy, aktuálnej polohy a ďalšie. Online pomoc môže prebiehať pomocou aplikácie TeamViewer, cez ktorú môžete navigovať operátora priamo v traktore pre nastavenie ovládania. Ďalšou výhodou je prehrávanie softvéru na diaľku alebo import/export dát z monitora z pohodlia vášho domova. Samozrejmosťou výbavy traktora je intuitívny úvraťový manažment EasyTronic II, automatická otočka na úvrati S-TURN II alebo ISOBUS III na ovládanie traktora pomocou požiadaviek pripojeného stroja.

Prvý kus v Českej republike

Začiatkom marca AGRI CS a.s. oficiálne odovzdala prvého Terrusa druhej generácie v Českej republike do západných Čiech na farmu Kumberk, kde doplnil flotilu na celkových deväť kusov od značky STEYR. „Hlavným dôvodom bolo ďalšie rozšírenie výkonnosti pri ťažkých poľných prácach a optimalizácia pri sejbe. Vrátane novej generácie konektivity, zdieľania dát a prepojenia dát na mapovanie výnosov.“
Richard Vykoukal, Statek Kumberk

Nová generácia STEYR Terrus CVT